Oferta
Innowacje
Doświadczenie
Grupa JCD
Strona główna / Doświadczenie / Historia neonu
Print
Contact
 
 
es.khnprqpw ssbtry.nvpvegncPatricia Le Goff
Urban Environment Assistant
+33...
 
Historia neonu

Stuletni nośnik reklamowy - klasyka, prestiż, trwałość




http://recollectionbooks.com/bleed/images/BB/javadreams.jpg

Rok 1855 - niemiecki fizyk, Heinrich Geissler wynalazł Rurkę Geisslera. Jest to szklana rurka wypełniona gazem pod niewielkim ciśnieniem z zatopionymi wewnątrz elektrodami z platyny. Pod wpływem wysokiego napięcia przyłożonego do elektrod gaz emituje promieniowanie. Jest stosowana do analizy widm gazów.

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/5/5c/RurkaGeisslera.png

Rok 1899 - niektóre źródła podają, iż reklama neonowa po raz pierwszy pojawiła się w Paryżu, w roku 1899 na Place de l'Opera. Była to litera "K" napisu Kodak oświetlająca najsłynniejsze zabytki Paryżu po drugiej stronie ulicy. To wtedy narodzić się miało nowe medium reklamowe.


http://physics.kenyon.edu/EarlyApparatus/Titlepage/Static_Electricity.html

Rok 1902 - francuski inżynier, chemik I wynalazca Georges Claude (ur. 24 września 1870, zm. 23 maja 1960), ok. 1902 jako pierwszy uzyskał światło przepuszczając prąd elektryczny przez zapieczętowaną rurę zawierającą gaz obojętny. Z tego względu jest uważany za wynalazcę lampy neonowej.Działanie takiej lampy polega na emisji światła poprzez wzbudzone atomy gazu, którym jest ona wypełniona.Wzbudzone atomy powodują wyładowania elektryczne w gazie.


http://failagain.designinquiry.net/wp-content/uploads/2008/12/4.jpg

Rok 1910, 11 grudnia - w tym dniu Georges Claude pokazał w Paryżu całemu Światu, pierwszą lampę neonową (pierwszym użytym gazem był neon, dający barwę pomarańczowoczerwoną. Stąd nazwa "neony"). Claude opatentował lampę w roku 1915, zaś w 1923 przedstawił w USA pierwszy reklamowy neonowy napis. Były one wytworzone dla firmy "Packard" - dealera aut w Los Angeles w Kalifornii. Earle C. Anthony zakupił dwa znaki "Packard" za sumę $24,000.00.




http://www.apolloneon.com/images/packards.jpg

Rok 1910 - podczas Paris Motor Fair, światło neonowe po raz pierwszy użyto w większej skali, dekorując kolumny Grand Palais. W początkowym okresie ekspozycji rur i znaków neonowych, nazywano je "płynnym ogniem". Zaawansowanie technologii umożliwiło kilka lat później zmniejszenie średnicy rury neonowej co w rezultacie pozwoliło na "rysowanie" liter w jednym wydłużonym ciągu. Cinzanowykorzystało możliwość zaistnienia na dachu budynku boulevard Haussmann

Lata 20-te - kiedy to koncept wsparcia sprzedaży był jeszcze w powijakach, fenomen neonu doprowadził do odkrycia, praktycznie przypadkiem, że światło może "sprzedawać". Managerowie większych galerii handlowych Paryża jak Galeries Lafayette, la Samaritaine czy la Belle Jardiniere decydowali się na użycie małych ekspozycji świetlnych na fasadach i dachach, aby przyciągnąć uwagę przechodniów i potencjalnych kupców. W beztroskich latach 20-tych neon osiągnął nawet status nowej formy sztuki - stał się inspiracją takich malarzy jak Sonia Delaunay, Fernard Leger and Raoul Dufy

Rok 1925 - Jacopozzi stworzył neonowe logo Citroena na całym szczycie Wieży Eiffel'a. Po 75-ciu latach istnienia Wieża Eiffla była w roku 1925 Centrum celebracji Nowego Tysiąclecia. Neon odegrał kluczową rolę w sukcesie największych wydarzeń medialnych.

Obecnie - Reklama neonowa odzwierciedla ekonomiczny potencjał i siłę metropolii. Jest wskaźnikiem witalności / energii. Miejsca jak Piccadilly Circus w Londynie, Times Square w Nowym Jorku, Hong Kong czy Las Vegas są równocześnie neonowymi rajami, jak i centrami nocnego życia.

Widoczne z dużych odległości reklamy / znaki neonowe staja się punktami odniesienia. Budynki stając się rozpoznawalnymi i znanymi, niejednokrotnie zmieniają swą "tożsamość" jak np. The Pleyel na przedmieściach Paryża z czasem nazywano "Bayer" a następnie wieżą "Philipsa" od znaków neonowych umieszczanych na jego dachu. Możliwość zastosowania różnych gazów i ich mieszanin sprawia, że neony mogą świecić różnymi kolorami, co dodatkowo uatrakcyjnia przekaz.

Neony są święcącymi rurkami, którym wytwórcy po ogrzaniu nadają pożądany kształt. Następnie w tak przygotowany kształt wpompowuje się pod niskim ciśnieniem neonowy lub inny, używany do tego celu gaz. Po zastosowaniu wysokiego napięcia prądu gaz zaczyna jasno świecić. Kombinacje / mieszanki gazu wtłoczonego do pojedyńczych rurek (systemów) oraz samo szkło wpływaja na kolor efektu finalnego. NEON sam w sobie emituje pomarańczowo-czerwone światło, ARGON zaś błękitno-lawendowy. Gamy kolorów uzyskuje sie przez poddawanie związków fosforów na ultrafiolet. Poniżej przykłady efektu rur neonowych wypełnionych neonem i argonem.

 
http://commons.wikimedia.org/wiki/File:NeTube.jpg http://commons.wikimedia.org/wiki/File:ArTube.jpg

Gama kolorów świecenia różni się zależnie od:
  • składu gazu wewnątrz rury

  • zastosowania odpowiedniego luminoforu (luminofor stosuje się w przypadku rurek wypełnionych mieszanką neonu, argonu i rtęci). Taka mieszanina gazów zjonizowana wysokim napięciem emituje promieniowanie UV, które wywołuje świecenie luminoforu w wąskim zakresie pasma widzialnego, co obserwowane jest jako "światło barwne". Luminofory można łączyć, są też luminofory świecące na biało.
    Najbardziej estetycznym i zarazem najdroższym rodzajem neonu są rurki barwione w masie. Oprócz wyżej wspomnianego luminoforu, który zwiększa jaskrawość świecenia i modyfikuje jego kolor, rurki te zachowują barwę również po zgaszeniu neonu. Ten rodzaj szkła doskonale nadaje się do zewnętrznych aplikacji - wszędzie tam gdzie neon będzie dobrze widoczny. Poniżej przykłady efektu rur neonowych wypełnionych helem, kryptonem i ksenonem.



Gaz używany do produkcji liter neonowych nie jest szkodliwy dla środowiska. Neon i Argon emitują jony ujemne, które pozytywnie wpływają na środowisko - jest to efekt podobny jak przy użyciu współczesnych urządzeń oczyszczających powietrze. Gazy używane do produkcji liter nie są w swojej naturalnej postaci trujące bądź wybuchowe. Neon zawiera minimalną ilość rtęci w takiej samej ilości jak w zwykłej fluorescencyjnej żarówce.

POLSKA - reklamy neonowe lekarstwem na szarzyznę PRL

W latach PRL neony nie były produkowane masowo, ale projektowane przez artystów: m.in. architektów - Karpińskiego, Lacherta, Brukarskiego oraz grafików - Eryka Lipińskiego i Tadeusza Gronowskiego oraz tzw. neoniarze - artyści, którzy specjalizowali się w reklamach świetlnych.Dlatego w przeciwieństwie do współczesnych, stare warszawskie neony zachwycają unikatowym wzornictwem i estetyką.

Przykładów ich wyjątkowości warto poszukać na wystawie Ilony Karwińskiej. Znajdziemy na niej m.in.: "Siatkarkę" z pl. Konstytucji, "Maszyny do szycia" z Alei Jerozolimskich, czy "Dancing" z Nowego Światu.


http://miasta.gazeta.pl/warszawa/51,95158,4636433.html?i=2

Źródło: Wikipedia

Top
Page top

JCDecaux Neonlight Sp. z o.o., ul.Radarowa 62A, 02-137 Warszawa

Tel.: +48 225751380


Wszelkie prawa do koncepcji, wizualizacji, projektów i zdjęć na niniejszej stronie są zastrzeżone i należą do JCDecaux. Więcej informacji w zakładce Nota prawna.